Close

Stres

Ples – jednostavna praksa u stresna vremena

Ne znam kako se vi rješavate stresa, ali ja sam prije nekoliko dana iznajmila dvoranu samo za sebe, uključila glazbu i – plesala.

Ples - jednostavna praksa u stresna vremena

U kriznim je vremenima posebno važno zadržati bistar um i centriranost kako bismo mogli donijeti prave odluke. Stres sam po sebi može smanjiti naš kapacitet za kreativno rješavanje problema i ispravno promišljanje. Nošenje sa stresom i održavanje ravnoteže u našem tijelu, emocijama i umu ulog je za uspješan život tijekom teških vremena.

Znanstvenici su precizno identificirali kako naš um registrira stres i kako to djeluje na naše funkcioniranje. Misli su kemijske reakcije u mozgu, koje vode do direktnih odgovora u ostatku našeg tijela. Kad mozak registrira stres ili opasnost, postoje kemijski odgovori, koji povećava našu sposobnost da se fokusiramo i krećemo brzo. Ovo je korisno u kratkotrajnim stresnim situacijama, ali dugotrajni period stresa prekomjerno aktivira ove reakcije, što može voditi u fizičku i psihičku neravnotežu, tj. postajemo podložni bolestima (Christine Price, 2009., Gestalt Awarness Practice).

Lazarus (1966.) definira stres kao “stanje koje se javlja u situaciji nesklada između zahtjeva koje okolina postavlja pred pojedinca i njegovih mogućnosti reagiranja na te zahtjeve”, stres je rezultat svjesne procjene pojedinca o tome da je njegov odnos s okolinom poremećen. Bez takve procjene nema stresa, bez obzira na to kakva je objektivna opasnost iz okoline (Lazarus i Folkman, 1974.).

Stresor (izvor stresa) nije isto što i stres. Stresor je događaj ili niz događaja za koje procjenjujemo da ugrožavaju naš život i/ili život nama važnih ljudi, materijalna dobra, samopoštovanje i sl., a koji remete (izmijene) uobičajeni, svakodnevni tijek našeg života. Ponekad je stresor tako snažan da gubimo svoju sigurnu zonu, a to su: tijelo, zdravlje, posao, odnosi, obitelj, identitet. Stresor također može biti i pozitivan. Kad ne bismo imali stresore koji nas guraju naprijed, život bi nam bio prilično dosadan. Zapravo, teško je živjeti bez stresa. Život sam je stres.

Tri su faze odgovora na stres: uzbuna (borba, bijeg, imobilizacija); prilagodna (preduvjet zdravlja); iscrpljenost (razvoj bolesti zbog dugotrajnog utjecaju stresa). Bolesti mogu biti fizičke tj. psihosomatske (alergije, astma, kolitis, migrena, čir na želucu…) i psihičke bolesti (opći anksiozni poremećaj, PTSD, seksualni poremećaji, depresija…).

Postoje načini da sami doprinesemo svojem zdravlju. Znanstvenici su identificirali aktivnosti koje umanjuju posljedice stresa. Zdrave navike kao što su uravnotežena prehrana, smanjena konzumacija alkohola, dovoljna količina sna i fizička aktivnost balansiraju posljedice nagomilanog i dugotrajnog stresa (Price, 2009.). Prevencija i liječenje podrazumijevaju odmor i slobodno vrijeme, aktivnosti u kojima uživamo (vrt, planinarenje, slikanje, heklanje…), psihoterapija, na tijelo orijentirana psihoterapija (somatska psihoterapija, plesna psihoterapija, psihodrama) ili bodywork (yoga, shiatsu, Feldenkrais…).

Ples je jedna od aktivnosti koje dokazano smanjuju posljedice stresa. Plesna terapija se u tu svrhu koristi ciljano. Svjesno disanje te slobodno izražavanje emocija, misli i stanja kroz pokret i ples oslobađaju protok energije kroz mišiće, koji se u razdoblju stresa stišću. Kroz slobodan pokret i izražavanje pomažemo vratiti fizičke granice, integritet i identitet. Disanje nam pomaže da bolje osjećamo sebe. Oslobađamo frustraciju, ljutnju, tugu i druge potisnute emocije. Glazba i ritam podržavaju promjenu, a bivanjem u grupi vježbamo život u obitelji, na poslu, u zajednici. Pokret ponekad može osloboditi dublje potisnutu traumu, što otvara mogućnost prorade, uz podršku psihoterapeuta. Plesna terapija potiče osobnu integraciju i rast.

Osim svega ovoga:

  • Plesna terapija vraća život u naše tijelo i um, premošćuje verbalne i neverbalne načine komunikacije. Može ići dublje od tradicionalnih verbalnih terapija.
  • Plesna terapija poboljšava samopoštovanje, samopouzdanje i komunikacijske vještine.
  • Plesna terapija reducira strah i tjeskobu, kao i osjećaj izolacije, tenzije u tijelu, kronične bolove i depresiju.
  • Plesna terapija poboljšava zdravlje tijela, potiče sustav za disanje i krvožilni sustav.
  • Plesna terapija je za svakoga. Veličina tijela, dob, spol i plesno (ne)iskustvo nisu važni.

Zato, spakirajte prozračnu pamučnu odjeću i vodu, i pratite svoja stopala do plesne dvorane. Tijelo i duša će vam biti zahvalni.

Sandra Karabaić, prof.

Saznajte više o programu plesne terapije -  Novi Val >>